Dag 4 - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemenie14 - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemenie14 - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Anke, Rianne en Daan

31 Juli 2014 | Roemenië, Oradea

Het ontbijt stond vanmorgen weer om 08.00 uur klaar, dit keer met kakelverse eitjes! Er werd weer heerlijk gesmuld.
Na het pakken van onze spullen die we die dag nodig zouden hebben, vertrokken we rond 10.00 uur.

De sociale groep ;) mag vandaag weer gaan kleding sorteren. Ook de jongens doen nu mee met het sorteerwerk van de kleding. Dit werden we wel een beetje zat. Met z'n achten aan het werk in een kleine ruimte werkt niet prettig. Maar goed, gelukkig werden de plannen wat gewijzigd. We zijn in twee groepen begonnen met het wegbrengen van de pakketten. Met de bus, fiets en tram hebben we de mensen bezocht. Best indrukwekkend om te zien dat ze zo dankbaar zijn voor een pakket met eten. Thuisgekomen deelden we de ervaringen weer. We hebben zelfs water geput en hout gehakt bij een 92jarige vrouw. Normaal gesproken doet zij dit zelf. Ze heeft ook zelf nog even voorgedaan hoe wij moeten hout hakken ;) Ze sloeg het hout nog gemakkelijk in twee stukken. Wat stonden wij toen allemaal met volle verbasing te kijken. Daarna zijn wij flink aan het hakken gegaan hoor! Ze was ons zeer dankbaar.

De klusgroep in het ene huis was rond 10.00 uur weer op plaats van bestemming. We gingen verder met wat plamuren en de muur opschuren. Toen dat gebeurd was gingen we primeren, waarna er werd geverfd. Dit was nog best spannend want toen de verf erop ging kwamen er stukken gips van de muur los. Uiteindelijk hebben we dit opgelost door alle muren met kwasten verder te behandelen.Toen alle muren er prima uitzagen, werden er nog 2 muren in de grondverf gezet en ondertussen hebben Pieter en Kees cement gemaakt voor de tegelvloer onder het keukentje. De communicatie met de mensen in het huisje ging met handen en voeten, want niemand kan erg goed Hongaars.

Om 19.30 uur genoten we van een heerlijke maaltijd met als voorafje heerlijke aspergesoep, of iets wat erop leek. Vervolgens zelfbereide kippenkluifjes met rijst en nog een aantal bijgerechten, Het toetje laat vanavond nog steeds op zich wachten...

De rest van de avond is er gezellig bijgekletst en is er door een groep sportievelingen 5 km. hard gelopen.

Tot morgen!

• 31 Juli 2014 - 21:41

Zussen Kooyman:

Kees: toch in de bouwgroep begrijpen we? Nog gelukt met de cementen vloer? Jammer dat je dan wel een 92-jarig houthakkend vrouwtje gemist hebt :-p
    Liefs, Evy en Suze

• 31 Juli 2014 - 21:49

Ouders Van Anke:

We lezen jullie blog, mooi om te volgen wat jullie kunnen doen en wat dat voor anderen betekent.
    Ook wij klusten vandaag in Werkendam waar waterschade was ontstaan na hevige regenbuien! We hopen dat jullie genieten van het land én de mensen om jullie heen. Groeten uit de Hoeksche Waard

• 31 Juli 2014 - 23:43

Familie Pors:

Met belangstelling hebben we jullie reisverslagen gelezen.

De vraag die nu rijst is: hoe bestaat het dat in de winkel alles wel in 60-voud beschikbaar kan zijn?

Kunnen jullie iets meer vertellen over de plaats, de verschillende projecten en de door ons veronderstelde tweedeling in de maatschappij gezien enerzijds armoedige gezinnen en anderzijds rijk gevulde winkels?

• 01 Augustus 2014 - 09:57

Pa, Ma, Sander, Corné, Peter En Lianne:

Leuk om jullie ervaringen te volgen, wij gaan nu zelf op vakantie, maar hopelijk kunnen we, als we terug komen jullie verslagen nog teruglezen. Het is we duidelijk dat jullie niet voor niets gekomen zijn!
    We wensen jullie nog een fijne tijd!