Dag 8 & 9: Klussen, en een ziekenboeg vol.. - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemenie14 - WaarBenJij.nu Dag 8 & 9: Klussen, en een ziekenboeg vol.. - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemenie14 - WaarBenJij.nu

Dag 8 & 9: Klussen, en een ziekenboeg vol..

Door: Caroline, Marielle en Mirjam

05 Augustus 2014 | Roemenië, Oradea

Dag 8:

Gisteravond waren al verschillende mensen ziek geworden, maar gelukkig waren vanochtend de meesten al flink opgeknapt. Toch bleven er een aantal toch nog thuis om even goed uit te zieken.

's Ochtends werd door de sociale werkgroep het terrein van Julia Home onder handen genomen. Ook de wc's werden geschrobt die flink waren gebruikt tijdens de ziekteperioden :)

's Middags ging deze zelfde groep op weg om weer een aantal visites af te leggen. Vier mensen zijn bezocht. Een heel bijzondere ervaring was een dametje dat slechtziend en ook enigzins slechthorend was en ons vroeg een aantal psalmen te zingen. Zelf zong ze in haar eigen taal mee en genoot er zichtbaar van. Ze concludeerde aan de hand van de zangstemmen dat er helaas geen mannen aanwezig waren.. Toch had ze een prachtig moment en zei ze dat ze het heerlijk vond om zo samen met ons God te kunnen loven. Veel dames wensen ons aan het einde van het bezoek ook ' God bless you and your family ' (God zegene je en je familie).

De klusgroep ging opnieuw hard aan de slag met de huisjes. De groep in het ene huisje ging aan de slag met een nieuwe ruimte: de 'hal'. Hier werden ze geconfronteerd met een wel heel grote verzameling aan schimmels en spinnen. Flink schoongemaakt, geammoniakt en geschrobt, werd de muur een helder wit kleurtje geverfd. Helaas was er ook nog een gat aanwezig in het plafond waar we niets aan durfden uit angst de woning helemaal in te laten storten. Gelukkig zijn de bewoners gewend dit gat te ontwijken..

In het tweede huisje werd nu ook de kamer zachtgroen geschilderd. De kinderen hielpen maar wat graag en schilderden zodra we even niet keken gerust een tweede, derde of vierde laag op de muur. Er werd ook vast een lamp opgehangen die iets minder gevaarlijk was dan het bestaande elektrisch licht. De draden hingen los door de kamers, maar werden nu wat meer weggewerkt. De resterende deuren in het huis werden ook voorzien van een wit kleurtje, zodat het meeste verfwerk in het huisje was gedaan.

Alle groepen waren pas rond kwart over 7 s avonds thuis, zodat we uiteindelijk pas rond half 8 aan tafel zaten. Vervolgens werd er nog flink gedoucht en geschrobt om alle verfresten van armen en benen te schrapen. Nadat sommigen nog even langs de winkel waren gegaan hielden we avondsluiting om 10.00 uur. Later werden er slechts spelletjes gedaan en heel veel gekletst.. nu we elkaar een beetje leren kennen is meer niet nodig om ons te vermaken ;)

Dag 9:

8.00 uur: tijd om te ontbijten. Op tafel staan staan heerlijke warme soort wentelteefjes.. We smeren broodjes voor onze lunch en gaan gauw op pad. Vandaag hebben we een nieuw klusproject erbij. We gaan de buitenboel schilderen bij Ilonka en Ilonka, twee dames die een voorgaand jaar via Stichting Samarita aan een nieuw huis zijn geholpen aangezien hun oude huis niet meer te redden was. De klusgroep bij dit huis werd al bijna direct overstelpt met dankbare gevoelens in de vorm een meega-watermeloen.
De helft is daar vandaag al afgekomen, helaas de rest nog niet.. de verf was op.

De andere klusgroepen gingen terug naar de eerdere projecten. Het ene huisje is nu op een nieuw zeil in de kamer en keuken en het neerzetten van onze ikea-keuken en stapelbed helemaal af. Alles is geverfd, de deuren, posten en drempels afgelakt en de elektriciteit helemaal veilig gemaakt. Alle kabels werden vervangen, door de muren getrokken en langs het dak weggewerkt.

Het andere huisje is op het groen verven van de kamer en een paar werkzaamheden in het halletje ook af. De elektriciteit zal daar morgen ook nog even onder handen worden genomen. En natuurlijk het zeil wat morgen gekocht zal worden moet nog worden geplaatst. Vandaag zijn de hal en de tweede kamer geplamuurd en geschilderd. Al met al heel tevreden.

De sociale groep reed wel een uur heen en terug naar het dorpje waar zeven huisjes werden bezocht. De kinderen in het dorp kregen cadeautjes aangeboden, waaronder mikado. Dat leerden we ze aan. Gelukkig pikten de kinderen het snel op, in tegenstelling tot hun moeder. In elk huisje zijn opnieuw psalmen gezongen. Bijzonder om te zien hoezeer deze mensen dat waarderen! Ze hebben echt de tranen in hun ogen staan op deze momenten.. Een van de granny's zorgde voor haar dochter die al 16 jaar verlamd op bed ligt. Al met al weer een dag met veel indrukwekkende momenten.

Vanavond gaan we nog een Bijbelstudie doen en gezellig even nog de stad in (waarschijnlijk met eindbestemming de McDonalds, waar de menu's toch echt goedkoper en hetzelfde smaken als in Nederland :) )

Tot morgen!

• 05 Augustus 2014 - 21:50

Babel:

Ha allemaal,
    Wij zitten hier in Nederland in de drukke oogst tijd en nu had ik even tijd om jullie verslagen te lezen .Geweldig zo krijgen we echt een indruk wat jullie mogen doen, ik wist niet dat het daar ook zo mooi was.
    Sterkte nog met alles en geniet er ook van
    groetjes jo en han

groetjes Fam de visser

• 06 Augustus 2014 - 14:50

Fam. Kooyman:

Ha Kees-Martijn en de andere harde werkers!

Kees, ben je ook ziek geweest of ben je al zo gewend aan het Roemeense eten?
    We hopen dat de zieken nu allemaal weer beter zijn!

Fijn dat jullie het goed naar je zin hebben, we volgen de berichten met plezier ;)
    Wat mooi dat jullie de mensen zo blij mogen maken met jullie bezoek en het samen met hen zingen!

We zien uit naar jullie volgende bericht (en gaan nu even een kijkje nemen in de fotogalerij)

Veel liefs van opa, oma en de kleindochters Kooyman

PS. Kees-Martijn, je moet toch op vrijdagmorgen voor 9.00 uur opgehaald zijn?

• 06 Augustus 2014 - 20:50

Anton Vd Zalm:

ha Rianne, Corinne en de rest,

erg leuk om de verslagen te lezen en de foto's te bekijken. we zijn er nu meer bij betrokken. afgelopen zaterdag zelf terug gekomen van vakantie (zonder internet), daarom nog niet eerder tijd genomen om te reageren. fijn dat er ook sociale contacten zijn, wij dachten dat het alleen klussen zou zijn.
    succes de laatste dag en een veilige thuisreis. we bidden dagelijks voor jullie.

fam vd zalm