Laatste dag in Oradea. - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemenie14 - WaarBenJij.nu Laatste dag in Oradea. - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemenie14 - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Oradea.

Door: Willeke

07 Augustus 2014 | Roemenië, Oradea

Beste lezers,

Het heeft even op zich laten wachten maar hierbij alsnog het laatste verslag van onze tijd in Roemenië.
Donderdag was onze laatste dag in Oradea zelf, dit hebben we heel verschillend doorgebracht. We hebben eerst gezamenlijk ontbeten, daarna zijn we vrijwel direct vertrokken (in ons Bakker Bouwservice t-shirtjes) naar de door ons opgeknapte huisjes. Het resultaat was geweldig in vergelijking met hoe we de week ervoor de huisjes inkwamen. De situatie toen was echt niet om over naar huis te schrijven. Ik dacht: 'Waar ben ik aan begonnen'. In de huisjes stonk het enorm, en er werd ook nog bijverteld dat dit nog wel mee viel in vergelijking met vorige jaar.. Na anderhalve week was het voor deze mensen opgeknapt tot een droomhuisje. De muren waren van vies grauw naar zacht groen (dat wilde de bewoners zelf), de vloer was veranderd van allerlei eilandjes zeil/ vloerbedekking naar één geheel van vinyl. En alle stroomdraden wat door het hele huis langs het plafond liep waren netjes weggewerkt door middel van een kabelgoot. Daarbij komt... als het een klein beetje schoongemaakt is ruikt het al een stuk minder vies ondanks de muren van mest wat een eigen typische geur met zich meebrengt.
Om het huis wat praktischer in te richten hebben we in het ene huis één stapelbed en in het andere huis twee stapelbedden gezet.
We hebben direct voor allebei de huisjes een foto gemaakt met de shirtjes aan van een sponsor die veel van onze gebruikte materialen geleverd heeft zoals verf, kwasten, vloertegels, gips e.d.
Toen kwam het afscheid, echt een apart idee dat het de laatste keer is dat we van het ene huisje naar het andere huisje lopen.. de laatste keer dat we deze mensen in levende lijve ontmoeten.. de laatste keer dat we in het busje daar stappen en wegrijden. Maar ook dankbaar dat we dit hebben mogen doen, we hebben nog wat klus spullen achtergelaten in de hoop dat ze in het eerste huisje zelf nog het halletje en één kamertje aan gaan pakken.

En daar gingen we... op naar onze vrije en laatste middag in Oradea.

Zelf ben ik met een groep naar de markt in Oradea geweest, een grote markt met vooral heel veel groente en fruit. De watermeloenen die we gezien hebben in Oradea zijn trouwens ook ontelbaar, overal stonden mensen watermeloenen te verkopen. Anderen zijn wezen zwemmen of hebben informatie voor volgend jaar verworven om een gebouw aan te pakken. Zo hebben we ons allemaal goed vermaakt.
Als afscheidsfeestje gingen we met Sjoka, Sandór en de vrouw van Sandór ergens een pizza eten. In de supermarkt zijn de prijzen ongeveer gelijk als in Nederland, maar dit was in onze termen spotgoedkoop. De duurste pizza was €3,00 terwijl het gewoon een goede, grote pizza was. Iemand concludeerde al dat het misschien wel goedkoper was om daar te eten dan thuis een pizza te eten.. en het is nog makkelijk ook.

De avond brachten we in gepaste vreugde door. Een rustige 'bonte avond', een aantal hebben wat leuke stukjes gedaan. Wouter heeft ons in ca. 25 minuten een samenvatting laten zien van dagen in Oradea. Erg leuk om alles wat we gedaan hebben weer terug te kijken.
En toen was het weer tijd om naar bed te gaan...

Groetjes, Willeke

Ps. de foto's komen hoor ;)